گفتنی ها

گفتنی ها را باید گفت

گفتنی ها را باید گفت

گفتنی ها

امر کن بی خانمانت می شویم
راز بگشا محرمانت می شویم
تو سلیمان جهانی رهبرم
هدهد نامه رسان ات می شویم

طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب

کرسی آزاد اندیشی با موضوع حجاب

شنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۵۶ ق.ظ

مدتی پیش تو دانشگاه کرسی آزاد اندیشی گذاشته بودند با موضوع حجاب. برای شرکت تو این کرسی برنامه ریزی نکرده بودم چون تو همون ساعت کلاس داشتم اما کمی زودتر از ساعت کلاس رسیدم دانشگاه، گفتم برم سالن آمفی تئاتر سری بزنم تا وقت کلاس. خب رفتم و دیدم که کرسی شروع شده. هرکسی می رفت بالا و نظر خودشو بیان می کرد. یکی مخالف و یکی موافق. یکی گفت همه باید آزاد باشند. هرکس رو توی قبر خودش می خوابونند و ازین حرفهای تکراری که خیلی هاشون با مبانی دینمون مغایرت داره. یکی رفت بالا گفت من زیاد کتاب خوندم، کتاب تورات و انجیل و قران خوندم، وصیتنامه امام رو تیتر وار خوندم و ... (اسم چند کتاب رو گفت که همشونو چندباره خونده) بابام نماز اول وقتش ترک نمی شه، خودم تو بسیج عضو نیستم اما هروقت کاری ازم خواستند بی منت براشون انجام دادند (نمی دونم منظورش از این حرف چی بود!) بعد برگشت رو به جمعیت و گفت الان موضوع جامعه واقعا حجابه؟ دارن با این حرفا گولتون می زنن، می خوان سرتون رو گرم کنند، چرا با موضوع عدالت کرسی برگزار نمی کنید، آیا مشکلات مملکت واقعا همین حجابه و بس؟ و ...

می شناختمش، رشته اش کامپیوتره. دوس داشتم برم و از نزدیک باش حرف بزنم و جواب تک تک ابهام هایی که ایجاد کرده بود رو بدم. هنوز بعد از اون روز ندیدمش.

اگه ببینمش بش می گم: اینکه تعداد زیادی کتاب خونده باشی دلیل نمیشه که همه حرفات درست باشه، زمانی اطلاعات زیاد می تونه به دردت بخوره که از گزاره های درست بتونی نتیجه درست بگیری، وگرنه حتی اگر یک میلیون کتاب هم خونده باشی، یک میلیارد تومن هم خرج خرید کتاب که کرده باشی، ولی نتونی نتیجه درست بگیری، و نتیجه گیری هات تو رو به سمت خدا و رسول و اهل بیتش نرسونه راهو به بیراهه رفتی. خیلی ها قرآن می خونن. حتی همین وهابی ها که ریختن خون شیعه رو تکلیف شرعی می دونن، همین تکفیری ها که تو سوریه چه جنایتها که نکردند، قرآن می خونن، خیلی زیاد هم می خونن. اما آیا واقعا رستگار می شن؟

نمی دونم چرا فکر می کنید عده ای هستند که می خوان ذهن جونای مملکت رو با موضوع حجاب مشغول کنند. اولا با فرض اینکه حرفتون درست باشه. خب با چه هدفی عده ای باید بیان و این کار رو بکنند؟ دوما اگر رعایت حجاب با تمامی ابعادش توی مملکت ما باب بشه و همه به عنوان قانون بپذیرنش، واقعا خیلی از مشکلات جونا که کمترینش ازدواج و گرم شدن کانون خانواده ها و پایین اومدن آمار طلاق و برچیده شدن خیلی از فسادهای اخلاقی هست برطرف نمی شه؟

تو کرسی های آزاد اندیشی مسئولین مملکت برای اخذ تصمیمات مهم اجرایی دور هم جمع نمی شن، بلکه دانشجوها دور هم جمع می شن که هرکسی نظر خودشو بیان کنه، و اونهایی که می شنوند ، صداهای مختلف رو بشنوند و همه استدلال ها رو گوش کنند. قرار نیست مشکلات مملکت تو این کرسی ها برطرف بشه، بلکه فقط آگاهی که لازمه احتمالا فراهم میشه. تازه اونم احتمالا. قرار نیست که به یکی از مشکلات جامعه مشغول بشیم و مشکلات دیگه رو فراموش کنیم. کسی بی عدالتی ها رو فراموش نکرده، کسی یادش نرفته که تو جامعه داره چی می گذره اما اینها دلیل نمیشه که چشممون رو به روی حرکت نرمی که تو کشورمون از سالهای دور شروع شده ببندیم. و البته در برابر حرکت نرم، جنگ های سخت افزاری محکوم به شکست هست. و ما هم باید جنگ نرم داشته باشیم.

بگذریم

اگه کلاس نداشتم و وقتش رو داشتم که تو گفت و گوها شرکت کنم می گفتم: داشتن حجاب نتیجه داشتن حیاست. که ما خوشبختانه تو وجود خیلی از افراد جامعه مون داریم-فرقی نمیکنه، چه زن و چه مرد-. البته مصادیق بی حیایی تو جامعه مون -بازم فرقی نمی کنه چه برای مرد و چه برای زن- هرچند کمه اما همین کمش هم قابل اغماض نیست. طرز پوشش بعضی از  آقایون و خانم ها متاسفانه اصلا در شان جامعه ی مسلمان، بافرهنگ و با پیشینه تمدن کهنی که داریم نیست. البته ریشه این ها در زمان کشف حجاب رضاخانی هست. که روی پوشش مردهامون بیشترین تاثیر رو داشت. اول لباس مردها عوض شد. لباس مردهای ایرانی اینی که الان مشاهده می کنید نبوده. لباس مردها بلند -تا بالای زانو- و گشاد و به شکی زیبا بوده. همینطور شلوارهاشون. و همه مردها کلاه داشتند. (یعنی نه فقط خانم ها پوشش داشتند بلکه آقایون هم پوشش داشتند) اما حالا چطوره؟ امروز هر مردی لباسش روی شلوارش افتاده باشه، همه مسخره اش می کنند!

تا وقتی که خریداری نباشه، جنسی هم برای ارائه وجود نخواهد داشت. اگر مانکن های متحرک خیابونی خریداری نداشته باشند، اگر بین جامعه جایگاهی نداشته باشند کم کم ذوب میشن و میرن تو زمین. قرآن هم تو آیه 30 سوره نور قبل از اینکه به خانم ها توصیه کنه به آقایون توصیه می کنه که نگاه های خودشون رو کنترل کنند. و این همون حیایی هست که مردان ما باید داشته باشند. بعد از اون در آیه 31 به زنان توصیه می کنه که حجاب خودشون رو رعایت کنن. پس اولیت با نگاه و حجاب مردان هست. البته این وسط خانم ها هم باید پوشش مناسب داشته باشند.

در کل ، راه حل خیلی از مشکلات جامعه ی ما در ترویج مکارم اخلاق هستش. اگر اخلاق باشه، عدالت هم حکم فرما میشه، حیا هم از نتیجه ی اخلاق نیکو هست، بی حیایی و بی حجابی ریشه اش خشک میشه، همه مسئولیت پذیر میشن، همه کارمندای دولت کارشون رو درست انجام میدن، سازندگی و پیشرفت روزافزون تو کشور رونق پیدا می کنه، چون دیگه دزدی و جاه طلبی و ثروت اندزوی وجود نخواهد داشت. اگر ما اخلاقامونو درست کنیم یه خیلی چیزا می رسیم...

۹۲/۰۹/۲۳ موافقین ۰ مخالفین ۰
فاطمه فضیلت پور

نظرات  (۱)

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است

شناخت با فهمیدن فرق دارد کسی که فرق این دو تا را نداند در اصل چیزی نمی داند و نمی شناسد . حکایت این دوست ماست که رفتند مطالعه کردند , خواندند اما نتوانستند به درک درستی برسند. حجاب شاید تنها مشکل کنونی جامعه ما نباشد اما جز اصلی ترین و مهم ترین مشکلات جامعه است که باعث میشود جامعه از درون دچار فروپاشی بشود که بدتر از هر نوع سلاحی باعث ویرانی می شود. و با این روندی که پیش رو داریم خدا عاقبت جامعه ما را بخیر کند!

{ به زنان مؤمنه بگو دیدگان خویش فرو خوابانند و دامنهای خویش حفظ کنند و زیور خویش آشکار نکنند مگر آنچه پیدا است، سرپوشهای خویش بر گریبانها بزنند، زیور خویش آشکار نکنند مگر برای شوهران، یا پدران، یا پدر شوهران، یا پسران، یا پسر شوهران، یا برادران، یا برادر زادگان، یا خواهرزادگان، یا زنان، یا مملوکانشان، یا مردان طفیلی که حاجت به زن ندارند، یا کودکانی که از راز زنان آگاه نیستند (یا بر کامجوئی از زنان توانا نیستند) و پای به زمین نکوبند که زیورهای مخفیشان دانسته شود. ای گروه مؤمنان همگی به سوی خداوند توبه برید، باشد که رستگار شوید.}

 

 

آپم ****** **** *** **** ******* *****

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی