گفتنی ها

گفتنی ها را باید گفت

گفتنی ها را باید گفت

گفتنی ها

امر کن بی خانمانت می شویم
راز بگشا محرمانت می شویم
تو سلیمان جهانی رهبرم
هدهد نامه رسان ات می شویم

طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب

حق با کیست؟

چهارشنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۲، ۰۸:۳۰ ق.ظ

چند روز پیش برای دید و بازدید به اتفاق خانواده رفته بودیم خونه پسرخالم. داشتیم حرف می زدیم که صحبتها به اینجا رسید که پسرخالم گفت هرکسی هر دین و مذهبی داره فکر می کنه بهترین دین و بهترین مذهب رو داره و حق مطلق با خودشه (حقانیت در اون مذهبی که خودش بش اعتقاد داره نهفته هست) و تنها کسانی که مذهب اون رو دارند اون دنیا به بهشت می رن. البته این حرف رو بارها و بارها از زبون کسانی دیگه هم شنیدم. حتی جلسه ی آخر، استاد از باب نصیحت یک سری حرفها رو زد، گفت: هیچ کس نمیدونه حق باکیه، هرکسی از راه می رسه میگه دین من دین حقه... (مضمون حرف استاد این بود که هر دین و مذهبی دارید ضمن اینکه دین خودتون رو دارید، تلاش کنید مهربون و درستکار باشید و کار درست رو انجام بدید). درواقع همشون درست می گن، خدا هم در قرآن در آیه ی 4 و 5 سوره مبارکه نمل می فرماید:

4- إِنَّ الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ زَیَّنَّا لَهُمْ أَعْمالَهُمْ فَهُمْ یَعْمَهُونَ. «کسانى که به آخرت ایمان ندارند اعمال سوئشان را براى آنها زینت مى‏دهیم -پس در طریق زندگى- حیران و سر گردان می شوند»

5- أُوْلئِکَ الَّذِینَ لَهُمْ سُوءُ الْعَذابِ وَ هُمْ فِی الْآخِرَةِ هُمُ الْأَخْسَرُونَ. «آنها کسانى هستند که عذابى بد (و شدید و دردناک) دارند و آنها در آخرت زیانکارترین مردمند»

در این آیات به بیان حال گروهى که در نقطه مقابل مؤمنان قرار دارند پرداخته و یکى از خطرناکترین حالاتشان را بازگو می کند: اعمال زشت آنها برایشان زینت داده می شود{1}. در واقع شخص در این حالت فکر می کند که تمام کارهایی که انجام می دهد درست است و برای تک تک گناهانی که دارد توجیهی می تراشد. اینگونه می شود که دولتی مثل آمریکا و استکبار جهانی، قتل عام ها و چپاول های ملتها و دزدی ها و ظلم های خود را با عناوینی مانند صلح و امنیت جهانی، نظم نوین جهانی، حقوق بشر و ... (که ظاهر فریبنده ای دارند) توجیه می کند. همچنین در زندگی روزمره، افرادی هستند که بی بندوباری را آزادی، توهین و عدم رعایت ادب و اخلاق را آزادی بیان، برهنگی زنان را تمدن و زیبایی، پرهیز از اختلاس و پرداخت خمس و زکات را بی عرضگی، برپاداشتن نماز و روزه گرفتن را بازگشت به 1400 سال پیش و عقب ماندگی می نامند!!!

طبق آیه ی 5 سوره نمل چنین افرادی دچار عذاب بدی می شوند و افرادی هستند بسیار زیانکار، زیرا در روز قیامت وقتی بیدار شده اند و به زندگی خود در دنیا نگاه می کنند می بینند که بجای تلاش برای قرارگرفتن در مسیر حق تنها سعی در گمراهی خود داشته اند و تمام تلاشها به هدر رفته است. 

و حالا سوال اینجاست: از کجا بدانیم که ما جز کسانی نیستیم که اعمالمون در چشممون زینت داده نشده؟ درسته که به روز قیامت ایمان داریم، اما آیا واقعا این ایمان توی زندگی روزمره مون دیده میشه؟ (هرکسی خودش می دونه و وجدان خودش و خدای خودش) و از کجا بفهمیم که دین و مذهبی که داریم دین حقه.

پاسخ اینجاست: آیه ی 9 سوره  مبارکه صف:

هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُون. «اوست که فرستاده خود را با (وسایل) هدایت و دین حق فرستاد، تا آن را بر همه دینها چیره سازد، گر چه مشرکان را خوش نیاید»

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1: تفسیر نسیم حیات، جلد 19 صفحه 243

۹۲/۱۰/۲۵ موافقین ۰ مخالفین ۰
فاطمه فضیلت پور

نظرات  (۲)

۲۶ دی ۹۲ ، ۱۰:۴۷ زهرا شــاهد
سلام
مطلب خوب و روشنگرانه ای بود . آفرین
فقط یه نکته!
به عنوان دلیل حرفهات تنها از قرآن استدلال کرده بودی . خب اینجوری فقط ما که به قرآن اعتقاد داریم حرفت رو قبول خواهیم کرد. نه؟!
پاسخ:
سلام
ممنون
نکته ش اینجاست که همین ماها که به قرآن رو به عنوان حرف حق و کلام اول و آخر قبول داریم سر اعتقاداتمون راسخ و پا برجا بمونیم هنر کردیم تو این روزای وانفسا. آوردن دلیل برای اونایی که قرآن رو قبول ندارند بماند.
۲۶ دی ۹۲ ، ۱۰:۴۸ پایگاه خبری تحلیلی رهیاب نیوز

با سلام خدمت شما وبلاگ نویس فرهیخته  
مطلب شما در وبلاگستان پایگاه خبری تحلیلی رهیاب نیوز درج گردید
 http://rahyabnews.com/Pages/News-33628.aspx

لطفا بادرج لینک و لوگوی رهیاب نیوز ما را در ادامه راه یاری فرمایید
و من الله توفیق

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی