گفتنی ها

گفتنی ها را باید گفت

گفتنی ها را باید گفت

گفتنی ها

امر کن بی خانمانت می شویم
راز بگشا محرمانت می شویم
تو سلیمان جهانی رهبرم
هدهد نامه رسان ات می شویم

طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب

خاور یا مرکز؟

شنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۲، ۰۷:۴۲ ب.ظ
مجموعه ی کشورهای  ایران، عراق، ترکیه، اردن، سوریه، لبنان، فلسطین، یمن، مصر، امارات متحده عربی، بحرین، عربستان، عمان، قطر و کویت، منطقه ای فرهنگی که زادگاه ادیان مهمی چون اسلام، یهودیت، مسیحیت و حساسترین منطقه ی جهان از نظر استراتژیکی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بوده‌ و هست. منطقه ای که زادگاه تمدن های مهم و بزرگ جهان مثل تمدن با شکوه ایران است. بسیاری از باورها و آیین‌های جهان از اینجا برخاسته‌اند، نخستین یافته‌های آدمی در اینجا بوده، و نخستین قانون‌های جهان در اینجا نوشته شده‌اند.
برخورداری از ذخایر عظیم نفت و ذخایر عظیم گاز طبیعی باعث شده همیشه قدرت های طماع  چشم به این منطقه داشته باشند. چرا که قدرت را در ثروت و ثروت را در منابع انرژی می دیدند. و اکنون که قدرت تغییر موضع داده و از منابع انرژی به آب نقل مکان کرده است بازهم اینجا مرکز جهان است چرا که به آبهای مهم دنیا به راحتی راه دارد، و دربر دارنده تنگه های آبی مهم دنیا، همچون تنگه ی هرمز و کانال سوئز است. دیگر چه دلیلی برای مرکز دانستن این منطقه لازم است؟ اگر فرمول های ریاضی و علوم تجربی و طبیعی اثبات کنند چه؟
مرکز دنیا همینجاست. چرا که مرکز جاذبه زمین و مرکز امواج الکترومغناظیسی زمین کعبه است و کعبه در این منطقه قرار دارد. کعبه ای که قبله ی مسلمانان و مرکز زمین است.
چرا باید گرینویچ مبدا زمان در تمام این کره ی خاکی باشد؟ چرا باید این منطقه را خاورمیانه بنامیم درحالیکه مرکز زمین همینجاست؟ اینجا خاور نیست، اینجا مرکز است. مرکز زمین همینجاست، مرکز دنیا همینجاست.  ای کاش از این پس بجای بکار بردن خاورمیانه از اصطلاحی مثل «منطقه ی مرکزی» استفاده کنیم.
۹۲/۰۷/۱۳ موافقین ۱ مخالفین ۰
فاطمه فضیلت پور

نظرات  (۱)

۱۹ مهر ۹۲ ، ۱۷:۲۷ خورشید عالم تاب
وبلاگ جدید مبارک.
پاسخ:
ممنون، کاش نظرت رو هم می نوشتی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی