گفتنی ها

گفتنی ها را باید گفت

گفتنی ها را باید گفت

گفتنی ها

امر کن بی خانمانت می شویم
راز بگشا محرمانت می شویم
تو سلیمان جهانی رهبرم
هدهد نامه رسان ات می شویم

طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب

عفاف و منزلت اجتماعی زنان

شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۶، ۰۲:۲۷ ق.ظ
همه دوست دارند که یک انسان زیبا باشند. یعنی اول یک انسان باشند و در درجه دوم زیبا هم باشند. این یک اصل است که هر عقل سلیمی آنرا می پذیرد، اینکه هیچ انسانی که دارای سلامت روانی باشد دوست ندارد یک شیء زیبا باشد یا یک عروسک که بازیچه باشد برای مدت کوتاهی که هروقت از او خسته شدند آنرا کنار بگذارند و بروند پی زندگی شان. اما متاسفانه این روزها شاهد این هستیم که برخی از انسانها، حیا را کنار می گذارند تا شایسته ی جلب توجه دیگران باشند. و برای این جلب توجه به هر دستاویزی متمسک می شوند از جمله جراحی های پلاستیکی! جالب اینجاست که همه ی این کارها برای جلب توجه است و نه برای زیبا شدن! بخاطر همین است که گاهی می بینیم این همه آرایش و جراحی و لباس چاک چاک و سوراخ سوراخ از همه طرف هیچ کدام بر زیبایی فرد چیزی اضافه نکرده. بگذریم از چشم و هم چشمی ای که در این قضیه بین اینجور افراد رواج دارد و چقدر وقت و هزینه از آنها می گیرد! 
نویسنده ای آمریکایی به نام Wendy Shalit در کتابی به نام «بازگشت به عفاف: دریافت ارزش گمشده» (A Return to Modesty: Discovering the lost virtue) می نویسد: حیا توانمند سازی است و ابزاری برای طرفداران حقوق زن، به وسیله ی حیا زنان نه تنها با منزلت خودشان آشتی می کنند بلکه از دیگران تقاضای احترام می کنند. با رعایت عفاف و حیا به دیگران می گویید من تنها چیزی را در معرض دید شما می گذارم که خودم انتخاب می کنم و تنها کسانی می توانند به اعضای من نگاه کنند که من به آنها اجازه دیدن می دهم، برای دیگرانی که به شخصیت و هویت من به عنوان یک شخص نگاه می کنند.
۹۶/۱۱/۲۸ موافقین ۰ مخالفین ۱
فاطمه فضیلت پور

Wendy Shalit

حجاب

عفاف

وندی شلیت